Photobucket

Ekonomi Islam


Terasa masa semankin cepat berlalu, hari ni merupakan last kuliah untuk subjek Islamic banking and finance, wal hal subjek ini la yang selama ini ku ingin pelajari, dalami, fahami dan nekad untuk memahami konsep sebenar kewangan dan ekonomi menurut kaca mata Islam. Economi dan kewangan merupakan subjek yang paling ku minati, sejak Tingkatan 4 lagi dan kini hampir tiga tahun aku mempelajari sistem Berbankan dan Kewangan konvensional di Universiti..

Namun pada yang inginku kongsikan bersama ialah tentang keunikan ekonomi Islam yang sukar diertikan oleh pemerhati ekonomi walaupun didominasikan oleh orang islam sendiri. Bagiku, Kesatuan ruang gerak antara ekonomi dan Islam tidak mampu diertikan dengan tepat, ketika seseorang belum mengerti peranan Islam dalam ekonomi.

Tidak dapat dipisahkannya bahawa solat sebagai guru ibadah dan zakat sebagai guru muamalah karena keduanya dalam satu kalimat perintah, menjadi satu pesan jelas bahawa ekonomi dalam Islam memiliki logik yang berbeza dari logik sistem eknomi yang lain.

Penerangan En. Zulkifli dalam kuliah tentang riba, membuatkan ku terfikir, bahawa masyarakat hari ini telah dilingkari dengan konsep riba dan ianya telah menjadi suatu kemestian. Mata masyarakat telah dikaburi dengan pelbagai sistem economi yang diwujudkan oleh barat. Walaupun kita mengetahuai, perintah Allah mengatakan bahawa membenarkan anjuran jual-beli tetapi mengharamkan riba, tetapi sejauh mana peritah Allah swt ini dilaksanakan??
'' Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memakan riba dengan berlipat ganda dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung''
Surah Al-Imran: Ayat 130

Bagiku menjadi salah satu keunikan ilmu dalam Islam, bukan hanya dalam ekonomi tetapi pada semua cabang ilmu. Kearana memang Islam pada dasarnya merupakan sumber dari segala sumber keilmuan. Pemahaman seperti ini sepatutnya menjadi perhatian awal bagi pemerhati ekonomi Islam.
Perbezaan Ekonomi Islam dan Ekonomi Konvensional

















Apabila pemahaman ekonomi islam ini tidak menjadi sebagai rujukan utama, maka kita akan lihatlah ketempangan analisa, ketidaktepatan pengembangan atau ketidak rasional logika ekonominya. Teringat mesaj dari seorang sahabat '' Jangan berhenti untuk menuntut ilmu yang bukan sekadar cemerlang dari sudut pointer tetapi ada rentetan sehingga menjadi PROFESIONAL MUSLIM dalam bidang masing-masing. Itu Jihad kita kerana kita kekurangan tenaga dalam bidang Profesional Muslim''.