Photobucket

Exam Oh Exam !!!




Buku-buku berselerak diatas meja. Nota-nota kuliah berterabur lari daripada susunan asalnya. Jadual peperiksaan menggantikan jadual kuliah yang dahulunya menghuni ruang kosong di bucu almari. Jadual ‘study’ bertenggek di sebelahnya sebagai peneman dan juga sebagai ‘reminder’ kepada si tuan pembuat jadual agar bersistematik dalam menguruskan waktu untuk belajar di saat-saat genting ini.


Sekadar Perkongsian bersama ;

Tips Study

1- Perbetulkan niat setiap hari ~ tuntut ilmu kerna cari redha Allah

2- Kekalkan berwudhu

3- Baca doa (keluar rumah, masuk kelas, sebelum belajar, selepas belajar)

4- Buat reading prep5- Bertanya kalau tidak faham. Usah malu, nanti sesat jalan.
6- Hormati guru

7- Banyakkan membaca quran, berzikir, berselawat~ dapat tajamkan minda

8- Selalu doa pada Allah~ minta Allah lapangkan dada kita, beri kita mudah faham dan ingat ilmu, minta Allah berkatkan ilmu yang telah dan akan kita pelajari, minta Allah permudahkan segala urusan kita

9- Minta ibu bapa, saudara2 jauh, kawan2 mendoakan kita~ sangat penting! Doa mendoakan!

10- Jaga makan dan minum. Penting!

Hadapilah ‘exam’. Jadikanlah ia sebagai satu kayu ukur. ‘Exam’ akademik, jadikanlah ia sebagai tanda aras kefahaman kita terhadap sesuatu subjek. ‘Exam’ kenaikan pangkat, jadikanlah ia sebagai dedikasi kita terhadap sesuatu tugas. Namun, yang paling penting sekali, ‘exam’ takwa. Sijilnya adalah sijil di atas segala sijil. Exam yang mengundang pahit kepada manis fantasi hidup di dunia yang penuh dengan ilusi. ‘Exam’ yang hanya ada dua kemungkinan; iaitu "Lulusan syurga ataupun buangan neraka"